vacatures zijn dan kandidaten, zijn kandidaten volgens de economische logica ‘duur’. Maar wat is ‘duur’? Wat betekent het dat kandidaten tegenwoordig hun vel duur verkopen?" />

De arbeidsmarkt is zoals de huizenmarkt: krap

29 april 2022
Je kan óf meegaan in het opbod, óf het anders aanpakken.
Het gaat hard op de huizenmarkt, dat lezen we overal. Te weinig huizen, te veel kooplustigen. Op de arbeidsmarkt zien we iets gelijkaardigs gebeuren. Ook de arbeidsmarkt is een vrije markt. Ook daar spelen vraag en aanbod. En omdat er meer vacatures zijn dan kandidaten, zijn kandidaten volgens de economische logica ‘duur’. Maar wat is ‘duur’? Wat betekent het dat kandidaten tegenwoordig hun vel duur verkopen?

Het is niet met loon dat bedrijven het verschil zullen maken
Laten we beginnen met wat het niet is: loon. Uiteraard speelt loon een rol in een professioneel contract tussen een bedrijf en een medewerker. Maar het is niet daarmee dat een bedrijf het verschil zal maken. Dat lonen correct moeten zijn, is immers een vanzelfsprekendheid, niet iets waarmee je je als bedrijf zal onderscheiden. Lonen voorstellen die meer doen dan correct zijn, dan maar? Dat kan een optie zijn, maar geen goeie. Daarmee beland je in een straatje van bod over bod. En bovendien, wat ga je doen met de mensen die je al in dienst hebt en graag wil houden? Welke consequenties heeft het voor hen als de laatst aangeworvene systematisch beter betaald wordt dan jouw trouwe medewerkers van het eerste uur? Neen dus, loon is niet de factor om op in te zetten om het verschil te maken. En we mogen ‘loon’ breed zien, met de bedrijfswagen, de smartphone, de smartwatch, het nieuwste digitale notitieblok, een exclusief horloge misschien ... Ook met deze ‘toys for boys’ rijd je jezelf vast in het straatje van eindeloos tegen elkaar opbieden. En het blijft zeer onzeker of je daarmee de juiste mensen binnenhaalt.

Ga voor niets minder dan de reputatie van duurzame werkgever
Trouwens, die bedrijfswagen is nog wel populair, maar nu ook niet meer het statussymbool dat hij ooit is geweest. Een klein autootje voor de junior en een grote voor de senior, dat werkt niet meer. Tussen het bedrijf en zijn medewerkers is het een kwestie van voor elkaar dat te betekenen wat elk apprecieert. Wat een medewerker terugkrijgt voor het feit dat die al zijn/haar talenten en redelijk wat van zijn/haar tijd inzet voor het waarmaken van de bedrijfsdoelen, is maar zo waardevol als de medewerker het waardevol acht. En precies daarom is het vandaag eigenlijk gemakkelijker om het verschil te maken, want er is meer om uit te kiezen. Wat je vooral moet doen is luisteren naar wat je mensen/kandidaten vragen. Vroeger had je alleen euro’s, nu heb je ook vakantiedagen, telewerk, een strijkservice, pensioensparen, wandelmeetings en/of frietjes op vrijdag ... Omdat het in verschillende levensfases andere dingen kunnen zijn die mensen motiveren, is het zeker ook een goed idee om dat gesprek over effectieve verloning op regelmatige basis opnieuw te voeren. Dat maakt jullie samenwerking echt duurzaam. Het zal al een straffe concurrent moeten zijn die daar tussenkomt.
 




Deel dit artikel

Schrijf u vandaag in op onze blog en ontvang 1x per maand onze laatste blogposts in uw mailbox !