" />
Onze website www.cpm-hrm.be gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren, in overeenstemming met ons privacybeleid. Klik hier voor meer informatie over cookies en de doeleinden waarvoor ze gebruikt worden op deze website. ×

Lean - Alles kan beter

26 april 2018

Lean denken als de witte raven uitverkocht zijn

Of je Lean nu een filosofie noemt of een set van technieken of beide, maximaal resultaat met zo min mogelijk verspilling, daar gaat het om. In de breedste zin mikt Lean op resultaat voor de klant, voor de bedrijven én voor de medewerkers. En het mikt op het vermijden van verspilling van geld, tijd én talent. Veltion en CPM samen bieden een 360° Lean aan: Veltion zendt zijn ‘boots on’-verbetercoaches uit, bekijkt processen en logistiek en mikt op duurzame productiviteitsverbetering; CPM focust op de mensen en in de eerste plaats op het in-huis talent, ja, ook dat talent dat vooralsnog onontgonnen bleef. Maatwerkbedrijf Zonnehoeve Production bewijst dat Lean werkt.

Dat de markt verandert, is een open deur intrappen. Niet alleen klanten komen met nieuwe vragen, ook medewerkers hebben andere verwachtingen. Bedrijven forceren zich soms in een ongemakkelijke spreidstand tussen ‘nieuw’ enerzijds en ‘zekerheid’ anderzijds. Ze gaan op zoek naar dé allesoplossende witte raaf. Maar daarvan – en ook dat is een open deur – zijn er heel weinig. Gezond verstand zegt dan: zoek elders een andere oplossing.

Zonnehoeve Production ging Lean

Het is de reden van bestaan van een maatwerkbedrijf om niet naar high potentials op zoek te gaan. Daar moét je proberen uit het talent dat er is het maximum te halen. 80% van de productiemedewerkers van Zonnehoeve Production heeft een IQ lager dan 70. Daarom is Zonnehoeve Production een eyeopener: als het hier lukt om Lean te denken en te werken, dan elders ook.

Eilandjes weg, frustraties weg, zelfsturende teams in de plaats

Karolien Hulsbosch: “Toen ik nu bijna twee jaar terug als directeur bij Zonnehoeve Production begon, lag er een bestelbon ter ondertekening op mijn bureau. Een bestelbon voor een zaagblad van een paar honderd euro voor een zaagmachine van een paar tienduizenden euro’s. Die bestelbon lag daar al twee weken, de machine lag stil. Hout is een van de activiteiten van Zonnehoeve Production, wel, ik ken niets van schrijnwerk. Ik ben dus meteen begonnen met delegeren, met verantwoordelijkheden geven aan die mensen die ze kunnen nemen. Die reflex werd de regel voor alle niveaus. De opdracht aan de monitoren luidt nu: alles wat een uitvoerende taak is én aanleerbaar is, mag de monitor niet meer zelf doen.
Samen met de eilandjes verdwenen ook de frustraties. Er kwamen teams in de plaats en fleximatrices. Taken en handelingen werden opgelijst, net zoals wie wat kan. En voor wat mensen niet konden, kwamen er opleidingen. Karolien: “Een doelgroepmedewerker die Excel Expert wil volgen, maar nog problemen heeft met rekenen, krijgt eerst een opleiding rekenen. Je hebt realistische doelstellingen nodig om te motiveren. En het is ook belangrijk om over de doelstellingen te communiceren. Iedereen, ook mensen met een lager IQ, wil inspraak en feedback en dat hebben we gegeven. Natuurlijk zijn er hindernissen. Een voorbeeld: in het overzicht van wat de mensen kunnen, viel vooral op wat ze niét kunnen en dat lag moeilijk. Maar er waren ook aangename verrassingen. We hadden bijvoorbeeld gevreesd dat in onze zelfsturende teams het degene met de grootste mond zou zijn die altijd de leukste taken voor zich kon opeisen. Wel, dat is niet gebeurd, de doelgroepmedewerkers zijn daarin heel open en eerlijk. De meeste weerstand tegen de verandering zat misschien wel in het tussenniveau. Onze monitoren waren het gewend om bezig te zijn met brandjes blussen, terwijl ze nu ineens coaches werden. Niet iedereen kon daarmee om.”

Doe maar, in plaats van ja maar ...

Thomas Van Landeghem, zaakvoerder Veltion: &ldquoDe grootste hindernis zit hem meestal in de hoofden van de mensen. ‘Ja maar, ......’ horen wij heel vaak. Iedereen denkt dat de eigen situatie complexer is dan elders. En toch zeggen wij: overal is er verbeterpotentieel én iedereen kan eraan beginnen. Lean reikt tools aan waarmee elke organisatie stappen vooruit kan zetten in bijvoorbeeld het verkorten van de doorlooptijden. Er zijn fleximatrices die een overzicht bieden van de inzetbaarheid, spaghettidiagrammen die verspilling visualiseren, er is de verbeter-KATA die uit wat kán verbeteren dat selecteert wat moét verbeteren enz. Het is er allemaal. Zet de verbeterpunten maar eens op een matrix rond de assen &lsquo ’impact ” en ’kost ”, en er zullen verrassend veel verbeterpunten in het vak lage kost/hoge impact vallen
Bert Maes, Managing Consultant at CPM: “En toch is niet iedereen geschikt als change agent. Lean denken staat los van de skills die iemand heeft als bv. productieleider. Voor Lean management zijn specifieke competenties nodig. Soms heeft een organisatie er zicht op wie van zijn medewerkers die competenties heeft, dikwijls ontbreekt dat inzicht. CPM kan via screening die ontbrekende hr-data opbouwen, over de individuen zowel als binnen de groep.”

360° Lean goed voor motivatie én omzet

“Ik kom nu liever werken;” die getuigenis van een doelgroepmedewerker van Zonnehoeve Production zegt alles. CPM en Veltion trekken samen naar bedrijven en organisaties om ook daar de medewerkers zover te krijgen. En meer. Want er valt zeker niet alleen winst te halen qua motivatie van de medewerkers. Karolien Hulsbosch liet van De Zonnehoeve ook de cijfers zien. Al na het eerste jaar van Lean is de rendabiliteit meer dan verdubbeld.

Nieuwsgierig naar wat Lean voor u kan doen?
www.veltion.be
www.cpm-hrm.be
 
Zonnehoeve Production heeft een zagerij, levert boor- en freeswerk voor o.a. slaapcomfort, heeft een verpakking- en assemblage- en een textielafdeling en kan instaan voor uitwerk. Interesse?
http://zonnehoeve.be/production
 
 
 
 




Deel dit artikel

Schrijf u vandaag in op onze blog en ontvang 1x per maand onze laatste blogposts in uw mailbox !