Naar deze kenmerken moet u op zoek in een recruitmentbureau

17 maart 2021

Naar deze kenmerken moet u op zoek in een recruitmentbureau

Wat zo fijn is aan plannen maken, is dat ze mogen beginnen met dromen. Het is perfect oké om in de showroom bij een autodealer even achter het stuur van een sportieve tweezitter te schuiven, goed wetende dat u finaal een degelijke, praktische gezinswagen nodig hebt. Dromen mag, als het moment maar komt waarop u denkt: “en nu serieus”. Zo is het ook met rekruteren. U mag dromen, maar als het recruitmentbureau erbij komt, daar begint “en nu serieus”. Uw ideale recruitmentbureau is vooral een serieuze partner die met oplossingen komt.

Het recruitmentbureau als pretbederver

Een recruitmentbureau gunt het ondernemingen wel om even weg te dromen, maar zijn rol is toch vooral op een zo efficiënt mogelijke manier de juiste mensen vinden. Het gaat daarvoor grondig te werk, op basis van feiten en met professionele tools. Het zal beginnen met vragen te stellen die u misschien eerder als lastig ervaart. Het zal uw verlanglijstje, de superlatieven in het door u geformuleerde profiel, kritisch tegen het licht houden. Het zal de nice to haves strippen tot een realistisch profiel van need to haves. Dat u de mensen van het recruitmentbureau eerder kritisch dan meegaand vindt, is eigenlijk een goed teken. Want rekruteren is een stiel die kennis én ervaring vraagt. Niet per se sexy, wel efficiënt.

De recruiters doen niet aan buikgevoel

Buikgevoel mag dan een taaie klant zijn in hr, een recruitmentbureau zal daar eerder koel mee omgaan. Het zal tegenover dat buikgevoel data stellen, algoritmen en nieuwe technologieën, van intakegesprek tot shortlist. Voor een recruitmentbureau heeft rekruteren niets van hocuspocus of magie, het is serious business. Wat rekruteren voor een bedrijf en solliciteren voor een kandidaat ook is: een ernstige zaak die beter verdient dan nattevingerwerk.

Het recruitmentbureau heeft kameleontalent

Uw rekruteringspartner is ook een belangrijke ambassadeur van uw onderneming. Kandidaten komen ermee in contact op een moment dat zij proberen erachter te komen wat voor organisatie hun mogelijk toekomstige werkgever is. Het recruitmentbureau hoeft daarom qua cultuur en waarden geen kopie van uw onderneming te zijn, het moet er wel interesse in hebben en bereid zijn zich overeenkomstig de cultuur van uw organisatie op te stellen. Een zeker kameleontalent is dus welkom.

U en uw recruitmentbureau, een duurzame relatie

En ten slotte, een vacature is geen eiland, wel een ontbrekende schakel in een raderwerk. Inzicht in dat raderwerk is een grote plus als het erop aankomt de juiste schakel te vinden. Een recruitmentbureau zal zich niet alleen verdiepen in de functie waarvoor u iemand zoekt, het zal ook uw bedrijf willen leren kennen. Typisch is dan ook dat beide partijen – bedrijf en recruitmentbureau – investeren in een duurzame relatie.

Succes!





Deel dit artikel

Schrijf u vandaag in op onze blog en ontvang 1x per maand onze laatste blogposts in uw mailbox !