Wat vindt JCDecaux van Pinsight? Getuigenissen van Nathalie Baert en Nicolas De Laet

31 maart 2021

JCDecaux maakt gebruik van de assessmenttool Pinsight voor de aanwerving van salesprofielen.

Getuigenis van Nathalie Baert, HR Business Partner JCDecaux

Waarom gebruikt JCDecaux de Pinsight-tool?

Nathalie Baert: “In de HR-afdeling van JCDecaux zijn we vooral gericht op innovatie en digitalisering. Die aspecten speelden dus zeker mee in onze zoektocht naar en onze uiteindelijke keuze voor een selectietool. We wilden investeren in een oplossing die een objectieve evaluatie van kandidaten voor dezelfde functie mogelijk maakt en bij voorkeur comfortabel in gebruik is voor die kandidaten. En Pinsight voldeed aan die vereisten.
Pinsight is een allesomvattende oefening die een persoonlijkheidsvragenlijst, een logische redeneertest en een of meer simulaties van werksituaties omvat. De antwoorden op de persoonlijkheidsvragenlijst en de logische redeneertest worden geëvalueerd in verhouding tot een doelpopulatie. Het scoren van de simulatie-oefening gebeurt door een getrainde assessor en Pinsight-specialist. Alle gerapporteerde resultaten worden op een gestandaardiseerde manier weergegeven. Hiermee wordt aan onze objectiviteitsvereiste voldaan en wordt het makkelijker om kandidaten te vergelijken op basis van dezelfde criteria. Dankzij de digitale dimensie kan de kandidaat de Pinsight-test thuis afleggen op een zelfgekozen tijdstip. Vooral in deze tijden van social distancing is dit aspect niet onbelangrijk.

Ik heb CPM warm aanbevolen bij JCDecaux voor het gebruik van Pinsight. Enkele jaren geleden heb ik zelf nog bij CPM gewerkt. Ik ben dus vertrouwd met hun cultuur van uitmuntendheid die aansluit bij de cultuur van JCDecaux. Jean-Claude Decaux zei altijd: “Alles wat de moeite waard is om te doen, verdient het om goed gedaan te worden.” “
 

Waar ligt volgens jou het verschil tussen de Pinsight-tool en een “klassiek” assessment?

Nathalie Baert: “Aangenamer voor de kandidaat, meerdere assessment-elementen via verschillende kanalen (persoonlijkheidsvragenlijst, redeneertest en simulatie(s)) en waarvan de interpretatie alle geëvalueerde elementen combineert, het is minder lang (hier 2-3u) dan een klassiek assessment dat vaak een hele dag in beslag neemt, grotere objectiviteit.

Alle componenten van het assessment zitten in hetzelfde systeem en de resultaten kunnen met één klik geïnterpreteerd worden in een taal naar keuze. Kandidaten die aan een Pinsight-test hebben deelgenomen, zijn positief verrast over de kwaliteit van de oefeningen en van de interpretatie van de beoordeelde competenties. Het rapport dat Pinsight aflevert, vormt ook een uitstekende basis voor het opzetten van een ontwikkelingsplan, en dus ook om de werknemer te helpen groeien. Werknemers zijn ook verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling, en in die zin zal de Pinsight-app, die we gaan activeren in februari, hen helpen om hun competenties zelf bij te schaven, met ondersteuning van HR en hun manager. “
 

Heb je ideeën om de ervaring met Pinsight te verbeteren?

Nathalie Baert: “Het rapport is makkelijk leesbaar met een korte uitleg van CPM. De resultaten worden dus rechtstreeks door de HR-medewerker aan de kandidaten meegedeeld. Soms vragen kandidaten toelichting bij de score die werd toegekend aan een competentie die tijdens de simulatie werd getest. Momenteel is de enige persoon die hierop kan antwoorden, de assessor die samen met de kandidaat de oefening heeft doorlopen. Als Pinsight dit soort informatie ook in het rapport zou kunnen integreren, dan zou de klant meer ownership kunnen opnemen. Dit type informatie gaat evenwel niet verloren. De kandidaat kan altijd vragen om een persoonlijk onderhoud met een consultant van CPM, die nadere toelichting kan geven. “
 

Getuigenis van Nicolas De Laet, ex-kandidaat en momenteel Key Account Manager bij JCDecaux

Nicolas De Laet stelde zich in 2020 kandidaat voor de functie van Key Account Manager bij JCDecaux. JCDecaux werkte voor deze vacature samen met CPM en Nicolas was een van de eerste kandidaten aan wie gevraagd werd om een Pinsight-test af te leggen voor hij de functie opnam.
 

Wist je wat je kon verwachten toen je aan de Pinsight-test begon?

Nicolas De Laet: “Ik was zeer goed geïnformeerd en voorbereid. Maurice Gorissen, consultant bij CPM, heeft me eerst gecontacteerd om me wat meer informatie te geven over het verloop van het assessment, waarna ik toegang kreeg tot het Pinsight-platform om zo vertrouwd te raken met de tool. Maurice had me namelijk aangeraden om te oefenen vooraleer het assessment van start ging, en dat bleek waardevol advies te zijn. De voorbereiding is nuttig en neemt niet veel tijd in beslag, omdat het gebruik van de tool vrij intuïtief is. “
 

Hoe verliep het assessment zelf?

Nicolas De Laet: Het was een korte, maar vrij intense sessie. Eerst kreeg ik de klassieke tests voorgeschoteld, zoals een redeneertest en een persoonlijkheidsvragenlijst, maar daarna werd ik twee uur lang ondergedompeld in een zeer realistische werksimulatie. Je krijgt taken zoals in een “echte” werkcontext en je moet de juiste prioriteiten stellen. Ik moest een lijst van prospecten samenstellen op basis van een CRM, een commercieel gesprek voorbereiden en het vervolgens voeren met de prospect via een videocall, terwijl ik ondertussen dringende e-mails van klanten en collega's ontving. Ik kreeg onder andere een e-mail van een collega over het gesprek met de prospect, een kwartier voor dat gesprek van start ging. Eens de test voorbij was, moest ik even bijkomen, want de oefening was behoorlijk intens. Ik had al eerder een assessment gedaan, maar Pinsight is uitgebreider en interessanter. “
 

Heb je iets geleerd uit de resultaten van de Pinsight-test?

Nicolas De Laet: “Ja, zeker. De meeste feedback die ik kreeg kwam overeen met mijn verwachtingen, ook al komt het beeld dat je van jezelf hebt niet altijd overeen met het beeld dat anderen van je hebben. Ik stelde het zeer op prijs dat de Pinsight-resultaten niet alleen deel uitmaken van het selectieproces, maar ook als uitgangspunt dienen voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingstraject bij mijn nieuwe werkgever. “
Zie je het als een voordeel dat de test online, van bij je thuis kan afgelegd worden?
Nicolas De Laet: "Ik deed de Pinsight-test in mei 2020 tijdens de eerste lockdown naar aanleiding van het coronavirus. Dat de test online kon afgelegd worden, was zeker een voordeel in de gegeven omstandigheden, maar het is altijd gunstig om een test online af te leggen, omdat je je dan niet hoeft te verplaatsen. Om eerlijk te zijn, maakt het voor mij geen verschil of ik me moet verplaatsen of de tests online kan afleggen, maar het is absoluut een voordeel en ook technisch gezien verliep alles prima. “
 

Heb je ideeën om de Pinsight-ervaring te verbeteren?

Nicolas De Laet: “De resultaten werden mij door mijn werkgever meegedeeld, maar ik had het nog interessanter gevonden om een tweede feedback te krijgen van de consultant die de test heeft afgenomen, namelijk Maurice. Hij was degene die me het verloop van Pinsight had uitgelegd en hij was het die deelnam aan de rollenspelen. Feedback krijgen van hem, zou van grote toegevoegde waarde geweest zijn. Het zijn tenslotte de CPM-consultants die de resultaten analyseren. Voor sommige tests, vooral de redeneertest, had ik graag mijn antwoorden kunnen vergelijken met de juiste antwoorden, een beetje zoals je een examen kan gaan inkijken. Hoe dan ook, ik vond Pinsight een interessante, praktische en uitgebreide assessmenttool. “

JCDecaux is een Frans familiebedrijf dat in 1964 werd opgericht. De missie van het bedrijf is het creëren van meubilair en diensten die de stad aangenamer, gastvrijer en verantwoorder maken. JCDecaux is wereldleider op het gebied van straatmeubilair en het op een na grootste buitenreclame-bedrijf ter wereld. Vandaag is JCDecaux aanwezig in meer dan 80 landen over de hele wereld. JCDecaux BeLux heeft 250 mensen in dienst.




Deel dit artikel

Schrijf u vandaag in op onze blog en ontvang 1x per maand onze laatste blogposts in uw mailbox !