is, merk je het beste als jij de klant bent, of treffender nog, de patiënt. Want of het nu gaat over koffie of over je gezondheid, rigide, anoniem, routineus behandeld worden is een killer. Wat een service waard is, is recht evenredig aan de betrokkenheid van wie “serveert”. Zonder betrokkenheid bij de job geen liefde voor de job. En dus geen lekkere koffie." />

HRM vaart wel op het kompas van betrokkenheid

25 november 2020

HRM-wijsheid: zonder betrokkenheid geen liefde

Betrokkenheid/engagement is een prima kompas voor je HRM. Is mijn werknemer betrokken? Ligt zijn* hart in het werk dat hij doet? Voelt thij zich goed in het team? Zou hij de onderneming tegenover derden verdedigen? Is hij trots hier te werken? Voelt hij zich hier gesteund? Heeft hij het gevoel dat hij zelf impact heeft? Elke vraag zou een ja moeten krijgen. En anders moet HRM op die ja inzetten.


Geen customer engagement zonder employee engagement

Betrokkenheid benaderden we daarnet vanuit het standpunt van de klant. Dat is niet toevallig: de klant is de zon waaromheen ondernemen draait: zonder klanten geen onderneming. Wel, ook bij die ‘koning-klanten’ zetten ondernemingen in op betrokkenheid. Je wil dat jouw klanten zich in jouw product/merk herkennen, dat ze oor hebben naar jouw verhaal, dat ze deel willen zijn van jouw community. Dat zal niet lukken als de eigen medewerkers zich niet betrokken voelen. Die zouden het hardst van allemaal betrokken moeten zijn. Customer engagement wordt niets zonder employee engagement.


Werkgevers sturen met HRM aan op betrokkenheid

Mikken op het engagement van medewerkers is niet hetzelfde als medewerkers pamperen. Zoals in elke relatie moet ook hier het engagement van twee kanten komen. Zodra een van de twee die inspanning niet meer kan of wil opbrengen, is de jus uit de relatie. Maar, als werkgever zou je niet de eerste mogen zijn die opgeeft. Want jij bent de ‘oudste’ in de relatie, jij moet je de verstandigste tonen. Waarom? Omdat jij de visie bepaalt, de missie, de waarden, het businessplan, wie je wel of niet in dienst neemt, hoeveel ruimte je laat voor inspraak enz. De facto zit jij aan het stuur. En met jouw HRM stuur je niet voor één maar voor een hele bus van medewerkers. Het geluk - en het succes! - van je hele onderneming hangt daarvan af.
*m/v/o
 

Tags

betrokkenheid, engagement, gelukkige, HRM, medewerkers




Deel dit artikel

Schrijf u vandaag in op onze blog en ontvang 1x per maand onze laatste blogposts in uw mailbox !